tiistai 9. maaliskuuta 2010

Markkinointiympäristö

Markkinointiympäristö

Otetaan esimerkiksi San Disk-muistitikku. Tuotetta markkinoidaan suoramainoksilla, yrityksen omilla internet-sivuilla ja myyjäliikkeen omilla mainoksilla.
Tuote on mukana suuressa muistitikku markkina kilpailussa, sillä markkinoilta löytyy useita eri valmistajien muistikkuja.
Valmistaja San Disk yrittää markkinoida omaa tuotettaan sekä uusille asiakkaille, että jo kerran San Disk muistitikun ostaneille.

Uudet asiakkaat ovat ensikertalaisia ja vanhat asiakkaat yritetään saada sidosryhmäksi, eli vakituisiksi San Disk asiakkaiksi.
Vanhat ja tutut asiakkaat ovat sidosryhmä, jotka jo tuntevat tuotteen San Disk muistitikun, ja ostavat tuotteen kenties uudestaan.

San Disk muistitikkua yritetään myydä valmistajan toimesta paremmilla eduilla kuin kilpailijoiden tuotteet. Enemmän siis muisti per hinta euro. Kenties kilpailukeinona San Disk voi käyttää omaa yksilöllistä ja patentoitua muotoiluaan.

Kilpailuasema on San Disk-muistitikulla hyvä, sillä se mainoksilla tavoittaa asiakkaat ja asiakkaat tavoittaa San Disk myyntitelineen kaupassa, joka on näkyvästi esillä.
Kaupassa asiakas voi valita haluamansa tikun kaupan tarjonnasta ja valitsee omalla päätöksellään sen muistitikun jonka eniten haluaa.

Tuoteryhmänsä puolesta San Disk muistitikku on teknologia tuote. Teknologia tuotteena tämän valmistajan muistitikku on hyvissä asemissa, sillä tikku on aina markkinoilla vähintään yhtä hyvä kuin kilpailijansa, siis sama määrä tallennustilaa kuin kilpailijoilla. Kohtuullinen ja kilpailukykyinen hinta sekä yksilöllinen ja toimiva muotoilu.

Kaiken kaikkiaan markkinointiympäristö San Disk-muistitikulla on yrityksen omat mainokset lehdissa ja yrityksen internet sivuilla, jälleenmyyjien mainoslehtisten mainokset . Ja jo mainittu näkyvästi esillä oleva myyntiteline kaupassa.
Näillä aineksilla San Disk markkinointiympäristö on rakennettu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti