tiistai 9. maaliskuuta 2010

Markkinointimix ja asiakkuus

Markkinointimix ja asiakkuus

Markkinointia ja asiakkuutta on olemassa erilaisia tyyppejä.
Markkinointia on kohdennettu markkinointi ja yleinen markkinointi. Näistä esimerkkeinä suoraan osoitetut mainokset ja yleisjakelu mainokset.
Yleisjakelumainokset on tarkoitettu kaikkien nähtäväksi ja kohdennettu mainostus on tarkoitettu suoraan valitulle kohderyhmälle..

Asiakkuutta on on olemassa muun muassa satunnaisesti ostoksia valitussa liikkeesä tekeviä, joita ovat ensimmäistä kertaa kyseessä olevaa liikettä käyttävät asiakkaat ja satunnaisesti kyseessä olevasta liikkeestä ostavat. Tämän lisäksi on olemassa vakituisesti liikkeen palveluita käyttäjät, (jotka kuitenkaan eivät ole toistaiseksi liikkeen kanta-asiakkaita) jotka voivat toimia jopa liikkeen suosittelijoina uusille asiakkaille.
Ja tietysti kanta-asiakkaat eli ne jotka ovat hankkineet liikkeen jäsenkortin (ja ostavat useasti liikkeestä).
Avain-asiakkaat ovat ryhmä, joka tienaa alennuksia liikkeen palveluista, mutta muuten kuten kanta-asiakkaat (avain-asiakkaat ostavat toistuvasti pääpaikkanaan pitämästään liikkeestä ja paljon).

Asiakkaat saavat markkinointia riippuen suhteestaan yritykseen.
Kerran kävijät ovat nähneet ja näkevät yleistä liikkeen harjoittamaa markkinointia.
Vakituiset saavat kohdennettua mainoksia suoraan liikkeestä mukaansa siellä käydessään.
Suosittelija asiakkaat liikkeeseen tyytyväisinä vievät liikkeessä jaettua markkinointi aineistoa eteenpäin uusille kuluttajille (jotka mahdollisesti tuovat uusia asiakkaita liikkeelle nähtyään mainoksia).
Ja kanta-asiakkaat saavat suoraan kotiinsa heille tarkoitetun mainoslehtisen, jossa kanta-asiakas edut esiteltyinä. Kuten kohdistetun mainoksen saavat myös avain-asiakkaat.

Jos tuotteena/palveluna on muistitikku (joka jo aiemmin mainittu) on kyseessä ehkäpä, kun menossa on jo toinen samalta valmistajalta suosittelija asiakas. Ja kun jäsen korttikin löytyy niin kyseessä kanta-asiakas. Siis kanta-asiakas joka on valmis suosittelemaan tuotetta ja liikettä eteenpäin uusille asiakkaille.

Kanta-asiakkuus on esimerkki henkilölle jo vuosia sitten paikalliseen liikkeeseen hankittu, joten on luonnollista hakea palvelu paikallisesta liikkeestä johon siis kanta-asiakkuus.
Vuosia liikkeestä uskollisena ostanut on liittynyt kanta-asiakkaaksi paikalliseen liikkeeseensä heti hakemuksella kun sitä on tarjottu-
Liike lähettää esimerkki henkilölle silloin tällöin mainoksia palveluistaan ja kanta-asiakas eduistaan, joista esimerkki henkilö tietää sitten valita haluamansa.

Asiakaspalvelu on tasokasta kuten aiemminkin, ja joskus lehtisessä on kohdalleen osuvia tarjouksia.
Asiakas suhde on luonnollinen koska paikallinen kauppias myy paikkakunnalla ja asiakkaat ostavat omalta paikalliselta alueeltaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti