Jos esimerkkinä on San Disk muistitikku on sen perusteella oltava minun segmenttini
tehokkuutta ja hinta-laatu suhdetta ajatteleva. Oston useutena , olen vielä kun käytössä vasta toinen tikku samalta valmistajalta ehkäpä kevyt kuluttaja mutta kuitenkin merkkiuskollinen.
Muistitikun valmistaja San Disk noudattaa strategiana houkutella asiakkaikseen hinta tietoisia laadun etsijöitä.
Segmentit voidaan jaotella portaittain:
-Yritys- ja henkilöasiakkaisiin
-Asiakassuhteiden pysyvyys eli merkkiuskollisuus
-Ostojen useus
-Se mitä höytyjä tuotteelta halutaan
Ja kun kyseessä yksityisasiakkaat, jaottelu tapahtuu:
-
Demografiset eli kovat tekijät
–Ikä, koulutus, uskonto, asuinpaikka, tulot…
Elämäntyylitekijät
–Motiivit, asenteet, harrastukset, haettava hyöty…
-Asiakassuhdekriteerit
–Ostomäärä ja –tiheys, ostojen arvo, ostouskollisuus…
Yritys puolella jaottelu tapahtuu:
Demografiset tekijät
–Toimiala, henkilöstön määrä, liikevaihto…
Elämäntyylitekijät
–Yrityksen arvot, yrityskulttuuri, päätöksentekoprosessi, haettu hyöty…
Asiakassuhdetekijät
–Ostomäärä ja –tiheys, kannattavuus, uskollisuus…
Posiointi- / asemointikartta

San Disk on mielestäni hinnaltaan edullisin ja muotoilultaan kätevin, sekä toiminnoiltaan paras.
Kingston, Sony ja TDK ovat toiminnaltaan ja muotoilultaan yksinkertaisempia kuin San Disk.
Näistä syistä yllä oleva kuvio on mielestäni näin.
Hyvä kirjoitus. Mekin ehdottomasti kiinnitetään enemmän huomiota segmentointiin, kun tuotekehitys aloitetaan. Nyt ollaan uudistuksen aikakaudella. Kiitokset tästä. https://www.defour.fi/palvelut
VastaaPoista