tiistai 9. maaliskuuta 2010

Kuluttajakäyttäytyminen

Kuluttajakäyttäytyminen

Kuluttajat ostavat tuotteita, joita tarvitsevat välttämättä kuten ruokaa ja juomaa.
Kuluttajat ostavat myös heräte ostoksia kuten muotivirtauksen mukaisia tuotteita, esim. muotivaatteita.
Kuluttajat ostavat siis kulutushyödykkeitä sekä välttämättömyyksien ja että halujen mukaan.
Jokaikinen kuluttajat ostaa hyödykkeitä sekä sen mukaan mitä välttämättä vaaditaan hengissä pysymiseen että virtausten mukaisia hyödykkeitä halujensa mukaan.

Maslowin tarvehierarkian mukaisesti kulutus jakaantuu seuraavasti:

-Hengissä pysymisen t. eli fysiologiset (ruoka..)

-Turvallisuuden t. (hälytys, lukot..)

-Sosiaalisuuden t. (matka..)

-Arvostuksen t. (uusi auto…)

-Itsensä kehittämisen tarve (koulutus..)

Perheen kannalta tarkasteltuna kuluttaja käyttäytyminen on siis tarvetta ostaa perheelle välttämättömyydet eli jo mainittu ruoka. Järjestää turvallinen elin- ja asuintila. Hankkia ihmisuhteita ollaakseen sosiaalinen. Hankkia koulutusta ja samalla itselleen arvostusta.

Jos otetaan esimerkki tarkasteluun USB muistitikku merkkiä San Disk, havaitaan sen oston omakohtaisesti olevan tarve-esine jota käytetään tiedon tallennukseen. Tuote on löytynyt mainosten perusteella, joissa se on erottunut edukseen muihin kilpailijoihin verrattuna. Eli on siis muita kätevämpi. Tuote kestää käytössä vuosia

Näistä yhteenvetona olen siis ostokseni perusteella kuluttaja joka etsii kestävää ja suorituskykyistä tuotetta vastineeksi rahallensa.

Ostoprosessi on edennyt tämän tuotteen kohdalla vaiheittain seuraavasti: On syntynyt tarve tuotteelle. Mainoksista on löytynyt tämä sopivin. Ja kun hintakin osuu tuotteessa kohdalleen on syntynyt ostopäätös ja tuotteen osto kaupasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti